جهت استعلام قیمت تماس بگیرید

رول بولت صنعتی چیست؟

رول بولت صنعتی

رول بولت صنعتی چیست؟ آیا با موارد استفاده و کاربردهای رول بولت صنعتی آشنایی دارید؟ رول بولت صنعتی نوعی عنصر سازه فولادی می‌ باشد که برای اتصال دادن اجسام مختلف به بتن و دیگر مصالح ساختمانی به کار می‌ رود. بولت‌ ها از یک واشر، مهره و یک پیچ سر مخروطی تشکیل شده‌ اند. این رول‌ بولت ها دارای رده‌ های مقاومتی کاملاً متفاوتی هستند و کاربردهای مختلفی دارند. در این موارد رول بولت صنعتی را بررسی می‌ کنیم.

گفتیم که رول بولت صنعتی نوعی سازه فولادی است که معمولاً از جنس فولاد می‌ باشد، دارای رده‌ های مقاومتی کاملاً متفاوتی است و جهت محافظت کردن برخی از نیازهای محیطی و هم چنین محل نصب روکش‌ های مختلف مانند روی، گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم و غیره استفاده می‌ شود.

رول بولت‌ ها را می‌ توان از مصالح ساختمانی پراستفاده دانست که جهت اتصال دادن اجسام به بتن و دیگر مصالح استفاده می‌ شود، چون این وسیله‌ ها جهت اتصال دادن انواع وسایل و هم چنین صفحات فلزی مانند دوربین‌ ها، صندلی‌ ها، تابلوها و غیره به ستون، زمین، دیوارهای سنگی و سخت و دیوارهای بتنی استفاده می‌ کنند.

برای جوش دادن و اتصال میلگردها، تیرآهن‌ ها، نبشی‌ ها و غیره نیز همیشه به یک صفحه پایه نیاز داریم که این صفحه باید بتواند اتصال پیدا کند، چنین اتصالی نیز با استفاده از رول بولت صنعتی انجام می‌ شود.

انواع رول بولت‌ های صنعتی از نظر مکانیسم کارکرد

از نظر مکانیسم کارکرد رول بولت ها را به سه دسته زیر تقسیم می‌ کنند:

  • رول بولت‌ های انبساطی

این نوع از رول بولت‌ ها از دو جنس کربن استیل و استنلس استیل ساخته شده‌ اند و برای مواردی مانند بتن ترک خورده، بتن بدون ترک و برخی شرایط اضطراری مانند زلزله استفاده می‌ شود.

  • رول بولت های آندرکات

این مدل از بولت‌ ها در شرایطی مانند شرایط بحرانی آتش سوزی و خستگی عملکرد بسیار خوب و قابل اطمینانی دارند.

  • رول بولت‌ های پیچشی

این مدل از رول بولت‌ ها به صورت متنوع و با طیف گسترده برای برخی بارهای موقت و دائمی طراحی شده‌ اند. برخی از مدل‌ های آن نیز برای سفال و بتن‌ های مجوف استفاده می‌ شوند.

کاربرد رول بولت صنعتی

کاربرد رول بولت

گفتیم که رول بولت‌ ها جهت اتصال دادن اجسام مختلف به بستر استفاده می‌ شوند و در صنایع مختلف مانند صنعت ساخت و ساز کاربرد دارند. اما نحوه استفاده کردن از این نوع بولت‌ ها بر روی عملکرد آن ها نیز تاثیر می‌ گذارد. در پروژه‌ های ساخت و ساز از این رول بولت‌ ها جهت ایجاد کردن صفحه پایه اتصال استفاده می‌ کنند. در واقع یکی از مهم‌ ترین کاربردهای آن ها محسوب می‌ شود، چون فونداسیون بیش تر ساختمان‌ ها از بتن است، بنابراین اتصال دادن ستون‌ های فلزی به این سازه‌ ها به یک بستر یا صفحه فلزی نیازمند است. رول بولت این بستر یا صفحه فلزی را به نحو درستی به بتن اتصال می‌ دهد، سپس دیگر سازه‌ ها و ستون‌ ها طی فرایندهای متفاوت جوشکاری بر روی این صفحه اتصال پیدا می‌ کنند. علاوه بر آن که جهت نصب کردن سقف‌ های کاذب، پارتیشن‌ های مختلف، نمای خارجی ساختمان ها، نرده‌ ها، پله برقی، شاسی آسانسور و غیره نیز کاربرد دارند.

علاوه بر آن در صنایع مکانیکی در برخی تاسیسات و هم چنین مخازن جهت اتصال دادن این مخازن به زمین استفاده می‌ شوند، هم چنین در تهویه‌ های مطبوع نیز برای اتصال دادن به سقف و ستون‌ های بتنی کاربرد دارند. در صنایع برق و در دکل‌ های برقی نیز برای اتصال دادن ساپورت‌ ها و کلمپ‌ ها به دکل استفاده می‌ شوند. در ایجاد ریل و اتصالات ریل و هم چنین گارد ریل رول بولت بسته به نوع ریل اهمیت پیدا می‌ کند.

علاوه بر تمامی موارد رول بولت‌ ها استفاده‌ های دیگری مانند نصب ساپورت‌ های تاسیساتی، داربست فلزی، جرثقیل‌ ها، نصب کردن تجهیزات و ماشین آلات، نصب دکل‌ های برق و مخابرات، نصب ریل راه آهن و مترو دارند.

سخن پایانی

در این مقاله رول بولت صنعتی را بررسی کردیم. رول بولت صنعتی از جمله بولت‌ های کاربردی و پراستفاده در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز است. در واقع یکی از پر استفاده‌ ترین کاربردهای این رول بولت‌ ها پروژه‌ های ساخت و ساز می‌ باشد که به توضیح آن پرداختیم. در سایت عمران تکنیک با انواع دیگر رول بولت‌ ها، نحوه استفاده و مشخصات آن ها آشنا شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات عمران تکنیک کلیک کنید

فهرست مطالب