جهت استعلام قیمت تماس بگیرید

انکرباکس یا رزوه انکر در بتن

انکرباکس

انکرباکس چیست؟ از انکرباکس چه استفاده‌ ای می‌ شود؟ این سازه چه ویژگی‌ ها و کاربردهایی دارد؟ آیا استفاده کردن از انکرباکس در پروژه‌ های ساخت و ساز ضروری است؟ انکرباکس جهت اتصال دادن عناصر فولادی به دیگر مصالح ساختمانی مانند سنگ یا بتن استفاده می‌ شود. این اتصالات معمولاً از جنس فولاد هستند و اتصال کاملاً محکم بین عناصر فولادی با سازه‌ های سنگی یا بتنی به وجود می آورند. در این مقاله مشخصات انکرباکس، ویژگی‌ های انکرباکس و کاربردهای آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با انکرباکس

گفتیم که انکرباکس موجب اتصال پیدا کردن عناصر مختلف فولادی به سازه‌ های بتنی یا سنگی می‌ شود. این وسیله اتصالی معمولاً از جنس فولاد است و هنگام ساخت و ساز در این بناهای ساختمانی به طور دائم در داخل عناصر سنگی یا بتنی قرار می‌ گیرد. وجود انکر باکس موجب نوعی اتصال محکم و قوی بین عناصر فولادی با سازه‌ های سنگی و بتنی می‌ شود.

انکرباکس از یک جعبه مستطیلی ساخته شده است که در یک سر آن ها پلاک یا فلنج قرار دارد. این پلاک یا فلنج به خود انکرباکس پیچ یا جوش شده است، سر دیگر جعبه با استفاده کردن از پیچ‌ های مهاربندی با قدرت و کیفیت بالا یا روش‌ های مختلفی مانند پیچ‌ های فشاری در داخل سازه‌ های بتنی یا سنگی قرار می‌ گیرند. در واقع استفاده کردن از انکر باکس نوعی راه حل جهت ارائه دادن یک اتصال خوب و قوی برای سازه‌ هایی است که تحمل نیروهای لرزه‌ ای یا بارهای بالا از آن ها انتظار می‌ رود، یعنی اتصال انکر باکس باید بتواند تغییر شکل‌ های قابل توجه و تنش‌ ها را تحمل کند. در واقع هدف از به کارگیری انکر باکس در ساخت و ساز همین مورد می‌ باشد تا به راحتی کارفرمایان بتوانند در ساخت و سازهای مختلف از آن استفاده کنند.

انکرباکس‌ ها در شکل‌ های مختلف و ابعاد و اندازه‌ های متفاوتی تولید می‌ شوند، یعنی مناسب با هر پروژه ساختمانی می‌ توان انکر باکس مخصوص به آن را انتخاب کرد. این اتصالات جهت برآورده کردن کدهای ساختمانی و استانداردهای صنعتی طراحی و ساخته شده‌ اند. سپس مورد کنترل کیفی و آزمایش قرار می‌ گیرند تا قابلیت اعتماد و ایمنی آن ها کاملاً تضمین شود. چون این سازه‌ ها قرار است که وزن‌ های سنگینی را تحمل کنند، بنابراین حتماً باید ایمنی و کیفیت آن ها تضمین شده باشد.

رزوه انکر در بتن

نتیجه‌ گیری

در این مقاله انکرباکس را معرفی کردیم. توضیحاتی در خصوص مواد سازنده آن، نحوه استفاده از آن، ویژگی‌ های انکرباکس، موارد استفاده از انکر باکس و غیره را نیز توضیح دادیم. در واقع در اکثر سازه‌ ها و پروژه‌ های ساختمانی به ویژه پروژه‌ هایی که قرار است با تحمل بارهای سنگین مواجه باشند به کارگیری انکرباکس جهت اتصال دادن عناصر فولادی به سازه‌ های بتنی و سنگی مهم و ضروری می‌ باشد. در سایت عمران تکنیک بیش تر با نحوه استفاده از انکرباکس، موارد استفاده و ویژگی‌ های آن آشنا شوید.

فهرست مطالب