جهت استعلام قیمت تماس بگیرید

انواع بولت های ساختمانی و تفاوت آن ها

انواع بولت های ساختمانی و تفاوت آن ها

آیا با انواع بولت‌ های ساختمانی آشنا هستید؟ آیا می‌ دانید این بولت‌ ها چه تفاوت‌ هایی با یکدیگر دارند؟ بولت ها را می‌ توان به عنوان نوعی بستنده در نظر گرفت که در ساخت و ساز و نصب کردن برخی از تجهیزات مکانیکال کاربرد فراوان دارند. این ابزارها معمولاً به شکل میلگرد استوانه‌ ای می‌ باشند و همراه با مهره و واشر استفاده می‌ شوند. اما انواع مختلف بولت‌ های ساختمانی تفاوت‌ هایی نیز با یکدیگر دارند و کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله انواع بولت های ساختمانی و تفاوت آنها را بررسی می‌ کنیم.

محصولات مرتبط

انکر بولت

آی بولت (بولت چشمی)

آشنایی با بولت های ساختمانی

برای آنکه بهتر به تفاوت انواع بولت ها پی ببرید، هر کدام از آنها را به صورت جداگانه بررسی می‌ کنیم. عمده تفاوت انواع بولت‌ ها در شکل ظاهری، ساختار و نحوه کاربرد آنها می‌ باشد. اما به طور کلی تمامی آنها جهت اتصال دادن سازه‌ های مختلف به کار برده می‌ شوند.

  1. انکر بولت

انکر به معنای مهار، لنگر و بستن می‌ باشد. انکر بولت ها ابزارهایی هستند که از آنها جهت استراکچر، نصب ماشین و نصب پلیت فلزی در داخل فونداسیون‌ های سنگی و بتنی استفاده می‌ کنند.

  1. رول بولت

رول بولت‌ ها دارای یک پیچ سرمخروطی، یک مهره، یک واشر و یک استوانه فلزی چاک دار هستند. مبنای کار این نوع از بولت‌ ها افزایش دادن حجم اتصال می‌ باشد که بسیار شبیه به اتصالات پیچ و پیچ و رول پلاک بر روی سطوح مختلف مانند دیوارها است. از انواع رول بولت‌ ها از جمله رول بولت جهت اتصال دادن پلیت بر روی سطوح بتنی در فونداسیون‌ ها و سازه‌ ها استفاده می‌ کنند.

علاوه بر این رول بولت در گزینه‌ های زیر کاربرد وسیعی دارد:

  • در صنعت ساخت و ساز جهت ایجاد کردن صفحه پایه اتصال
  • در تهویه مطبوع جهت اتصال دادن ستون‌ های بتنی به سقف
  • در صنایع دکل و هم چنین دکل‌ های برقی جهت اتصال دادن ساپورت‌ ها و کلمپ‌ ها به دکل
  • در ایجاد ریل و اتصالات ریلی و هم چنین گارد ریل
  1. آی بولت

آی بولت را می‌ توان نوعی پیچ در نظر گرفت که در انتهای خود دارای یک حلقه هست و می‌ توان زنجیر یا طناب را به این حلقه اتصال داد. از این نوع بولت جهت جابجا کردن اجسام استفاده می‌ کنند. چون این بولت به چشم شباهت زیادی دارد به آن بولت چشمی هم می‌ گویند.

  1. یو بولت

یو بولت شبیه شکل یو می‌ باشد و معمولاً مواقعی از آن استفاده می‌ کنند که به گرفتن قطعه خاصی نیاز است. مهمترین کاربرد یو بولت ها جهت مهار کردن لوله‌ های نفت و گاز می‌ باشد. اساس نام گذاری بولت‌ ها سایز لوله می‌ باشد، مثلاً برای مهار لوله ۴ اینچ باید یو بولت ۴ اینچ استفاده شود.

در صنعت ساپورت لوله و پایپینگ جنس بسیار مهم است، چون لوله‌ های فلزی نباید هیچ تماسی با متریال‌ های دیگر داشته باشند ،حتماً باید جهت هماهنگی متریال لوله و ساپورت نیز از همان جنس باشد.

  1. جی بولت

جی بولت به شکل جی لاتین می‌ باشد و در واقع می‌ توان آن را به عنوان نیمی از یک یو بولت دانست که معمولاً به عنوان قلاب گیرنده به کار برده می‌ شود.

  1. هنگر بولت

این بولت در دو انتها رزوه دارد، اما رزوه‌ های یک طرف آن مانند رزوه چوب و طرف دیگر مانند رزوه پیچ ماشین است. از این نوع بولت‌ ها برای صفحاتی استفاده می‌ کنند که با دو جنس متفاوت هستند.

  1. استاد بولت

استاد بولت یک پیچ دو سر رزوه و دو مهره دارد. از آن جهت بستن قطعات فلزی و فلنج‌ ها در صنایعی مانند پتروشیمی و نفت و گاز استفاده می‌ کنند. این پیچ‌ ها معمولاً از جنس استیل هستند و پوشش‌ هایی از استنلس استیل یا گالوانیزه دارند. استاد بولت ها در سایزهای مختلفی تولید می‌ شوند و معمولاً به سه گروه زیر می باشند:

  1. استاد بولت فولادی
  2. استاد بولت استیلچ
  3. استاد بولت گالوانیزه

آشنایی با بولت های ساختمانی

جمع‌ بندی

در این مقاله انواع بولت های ساختمانی و تفاوت آن ها را بررسی کردیم. این بردها دارای انواع مختلفی هستند و کاربرد آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کلی از تمامی آنها جهت اتصال دادن سازه‌ های مختلف به یکدیگر استفاده می‌ کنند. در سایت عمران تکنیک بیشتر با انواع بولت‌ های ساختمانی، تفاوت آنها با یکدیگر، نحوه استفاده و غیره آشنا شوید.

فهرست مطالب