جهت استعلام قیمت تماس بگیرید

انواع بولت صنعتی

انواع بولت صنعتی

انواع بولت صنعتی کدامند؟ آیا با کاربرد، مشخصات و ویژگی‌ های این نوع بولت‌ ها آشنایی دارید؟ آیا می‌ دانید جهت چه کارهایی از بولت صنعتی استفاده می‌ کنند؟ بولت یا پیچ نوعی بست است که از جنس میلگرد می‌ باشد. از این بست‌ ها در صنایع مختلف مانند ساخت و ساز جهت ایجاد کردن اتصالات بین صفحات زیر ستون و فونداسیون‌ های مورد نظر استفاده می‌ کنند. در این مقاله انواع بولت صنعتی و ویژگی‌ های آن ها را بیان می‌ کنیم.

 

سایر محصولات

رزوه میلگرد کاشته شده در بتن

خم عصایی

 

بولت صنعتی

بولت صنعتی به ابزاری گفته می‌ شوند که جهت اتصالات اشیا خارجی به بتن مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این بولت ها انواع متفاوتی دارند و هر کدام از آن ها جهت استفاده در موقعیت‌ های متفاوتی مناسب هستند. برخی از پرکاربردترین و رایج‌ ترین بولت‌ ها عبارتند از:

  1. آی بولت

آی بولت که به آن بولت چشمی هم می‌ گویند نوعی پیچ است که در انتهای خود حلقه دارد. به بیان دیگر این وسیله نوعی پیچ می‌ باشد که به یک سر آن یک حلقه تو خالی متصل شده است و زنجیر و طناب را می‌ توان از این حلقه عبور داد.

  1. یو بولت

شکل ظاهری این بولت ها شبیه به حرف لاتین یو است. قسمت منحنی داخل این نوع پیچ‌ ها به سطوح گردی مانند لوله‌ ها اتصال پیدا می‌ کنند، به همین دلیل از این نوع بولت ها جهت ساپورت کردن لوله‌ های نفت و گاز استفاده می‌ کنند.

در واقع کاربرد آن ها در ساپورت کردن پایپینگ یا همان مهار لوله‌ های نفت و گاز است. اساس نام گذاری کردن چنین بولت‌ هایی نیز سایز لوله مورد استفاده می‌ باشد. مثلاً از انواع یو بولت ۴ اینچی جهت مهار کردن لوله‌ های ۴ اینچی استفاده می‌ کنند. در صنعت پایپینگ متریال‌ های به کار رفته در یو بولت بسیار مهم است.

  1. جی بولت

ظاهر جی بولت شبیه حرف لاتین جی می‌ باشد. این نوع از بولت‌ ها خاصیت قلابی دارند و در مواردی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که نیاز به قلاب یا گیرنده باشد.

  1. رول بولت

رول بولت های ساختمانی که با نام انکر مکانیکی نیز معروف هستند، دارای پوششی از جنس آلومینیوم سرد یا گرم هستند و در بیش تر پروژه‌ های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

  1. هنگر بولت

هنگر بولت‌ ها برای اتصالات هر نوع وسیله‌ ای به اشیا چوبی استفاده می‌ کنند. این نوع بولت‌ ها وقتی استفاده می‌ شوند که استحکام و سرعت بالا مدنظر ما باشد.

  1. استاد بولت

از استاد بولت برای بستن قطعات فلزی و فلنچ ها در صنایع مختلفی مانند صنعت پتروشیمی و نفت و گاز استفاده می‌ کنند. این بولت‌ ها دارای دو مهره و یک پیچ دو سر رزوه هستند که از آن جهت بستن قطعات فلزی و فلنچ ها استفاده می‌ کنند. این پیچ‌ ها معمولاً استیل هستند و پوشش‌ های مختلفی مانند استنلس استیل یا گالوانیزه دارند. ضخامت و سایز استاد بولت متفاوت است و طبق استانداردهای متفاوتی تولید می‌ شود. سه نوع متفاوت از استاد بولت وجود دارد که عبارتند از:

  1. استاد بولت فولادی
  2. استاد بولت گالوانیزه
  3. استاد بولت استیلچ

بولت صنعتی

عوامل موثر بر انتخاب انواع بولت صنعتی

جهت انتخاب کردن انواع بولت‌ ها یا انکر بولت به موارد زیر توجه کنید:

  1. قطر و سایز انکر بولت
  2. طول پایه‌ های انکر بولت
  3. فاصله پا در انواع انکر بولت
  4. طول رزوه های آن
  5. نوع باز که به صورت ایستا یا متحرک و دینامیک می‌ باشد.
  6. بار وارد شده بر سازه‌ های بتنی
  7. فاصله بولت ها از یک دیگر
  8. وجود ترک در بتن
  9. عمق کاشت

جمع‌ بندی

در این مقاله انواع بولت صنعتی را معرفی کردیم و چند نکته مهم که در خصوص خرید انواع بولت صنعتی مهم هستند را توضیح دادیم. بولت صنعتی متفاوت است و دارای شکل‌ های خاصی می‌ باشد و برای مصارف مختلفی در نظر گرفته می‌ شود. بنابراین نوع کار است که تعیین می‌ کند چه نوع بولتی را خریداری کنیم. در سایت عمران تکنیک با انواع بولت صنعتی، ویژگی‌ های هر کدام از این بولت‌ ها، نحوه استفاده کردن، ساختار و غیره بیش تر آشنا شوید.

فهرست مطالب