جهت استعلام قیمت تماس بگیرید

استاد بولت چیست؟ کاربرد و ویژگیهای آن

استاد بولت چیست؟ کاربرد و ویژگیهای آن

استاد بولت stad bolt چیست؟ این بولت ها چه کاربردی دارند؟ آیا با مشخصات و ویژگی‌ های استاد بولت آشنایی دارید؟ بولت ها به ظاهر ساده اما بسیار کاربردی هستند و در چندین نوع مختلف تولید می‌ شوند که یکی از پراستفاده‌ ترین و مهم‌ ترین آن ها استاد بولت است. پیچ تمام رزوه  شامل یک پیچ با دو مهره و دو سر رزوه می‌ باشد که از آن جهت بستن قطعات فلزی و فلنج‌ ها در برخی صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و نفت و گاز استفاده می‌ کنند. معمولا نیز از جنس فولاد هستند که به وسیله تفلون یا گالوانیزه پوشش داده شده‌ اند. در این مقاله استاد بولت، ویژگی‌ ها مشخصات و کاربردهای آن را معرفی می‌ کنیم.

محصولات مرتبط: انکر بولت، آی بولت

 

آشنایی با استاد بولت یا پیچ تمام رزوه

انکر به معنای مهار و چفت و بست کردن به صورت سخت و محکم می‌ باشد. انکر بولت ها یا پیچ‌ ها بست‌ هایی از جنس میلگرد هستند که در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز برای اتصال دادن قطعات زیر ستون‌ ها و فوندانسیون استفاده می‌ شود. این ابزارها به ظاهر ساده اما بسیار کاربردی و مفید هستند به طوری که وجود آن ها در بسیاری از صنایع ساخت و ساز ضروری می‌ باشد. انکر بولت ها به انواع مختلفی دسته‌ بندی می‌ شوند که یکی از پراستفاده‌ ترین و رایج‌ ترین آن ها استاد بولت است‌.

استاد بولت یکی از انواع بولت های کاربردی است که شامل یک پیچ با دو مهره و دو سر رزوه می‌ باشد از این نوع بولت‌ ها جهت بستن قطعات فلزی و فلنچ‌ ها در صنایع سنگین مانند پتروشیمی و نفت و گاز استفاده می‌ کنند. استند بولت  معمولا از جنس فولاد است که پوششی شامل گالوانیزه یا تفلون دارد. البته گاهی نیز این بولت‌ ها از جنس استنلس استیل هستند. استاد بولت در اندازه و ابعاد مختلفی تولید می‌ شود و یکی از پرکاربردترین تجهیزات پیچی در صنعت ساختمان سازی، صنایع سیمان، صنعت نفت و گاز، صنایع معدن، صنایع خودروسازی، خطوط تولید ماشین آلات و غیره می‌ باشد، بنابراین متناسب با نوع کار و محل استفاده از آن می‌ توانید ابعاد و اندازه آن را تعیین کنید. حتی این نوع از بولت‌ ها در ابعاد و اندازه‌ های دلخواه قابل سفارش دادن نیز می‌ باشند.

به طور معمول Stud bolt  با پوشش‌ های گالوانیزه سرد، گرم و داکرومات و طبق استانداردهای معتبری تولید می‌ شود، به همین دلیل است که در صنایع مختلف به طور گسترده کاربرد دارد.

 

استاد بولت یا پیچ تمام رزوه

انواع مختلف استاد بولت عبارتند از:

  1. استاد بولت فولادی
  2. استاد بولت استیل
  3. استاد بولت گالوانیزه

برای تولید انواع بولت ها از جمله Stud bolt باید به عوامل ذکر شده در زیر توجه داشته باشید:

  1. سایز و قطر انکر بولت
  2. طول پایه انکر بولت
  3. فاصله پا
  4. طول رزوه در انواع انکر بولت
  5. نوع بار ایستا و بدون حرکت یا متحرک و دینامیک
  6. مقدار بار وارد شده بر سازه بتنی
  7. فاصله انکر بولت ها با یک دیگر
  8. وجود ترک در داخل بتن
  9. عمق کاشت

قیمت انکر بولت‌ ها نیز به موارد زیر بستگی دارد:

  1. قد کلی یا اندازه بولت
  2. نوع میلگرد ساده یا آجدار استفاده شده در آن
  3. اندازه رزوه
  4. کیفیت میلگردهای استفاده شده در آن

کاربردهای رایج پیچ تمام رزوه

از استاد بولت نیز مانند دیگر بولت ها علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شدیم، می‌ توان در کارهای زیر نیز استفاده کرد:

  1. نصب کردن لوازم بهداشتی در داخل ساختمان‌ ها
  2. نصب کردن پارتیشن‌ ها و سقف‌ های کاذب
  3. نصب کردن ساپورت‌ های تاسیساتی در داخل ساختمان‌ ها
  4. نصب کردن تجهیزات بیمارستانی
  5. نصب کردن پنل‌ های پیش ساخته بتنی
  6. نصب کردن صفحات فلزی بر روی سازه‌ های بتنی و دیگر مصالح ساخت و ساز
  7. نصب ساپورت‌ های مکانیکی و الکتریکی بر روی سازه‌ های بتنی
  8. کاشت پایه‌ های برخی از تجهیزات سبک بر روی دیوار، کف و یا سقف

جمع‌ بندی

در این مقاله استاد بولت را معرفی کردیم. گفتیم که انکر بولت‌ ها بسیار متنوع هستند که یکی از آن ها Stud bolt یا پیج دوسر رزوه  می‌ باشد. این نوع از بولت‌ ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند و دارای مشخصات و ویژگی‌ های خاص خود می‌ باشند. در سایت عمران تکنیک با انواع انکر بولت‌ ها از جمله پیچ تمام رزوه و موارد استفاده آن آشنا شوید.

 

فهرست مطالب