جهت استعلام قیمت تماس بگیرید

آی بولت چیست؟ کاربرد و ویژگیهای آن

آی بولت چیست؟ کاربرد و ویژگیهای آن

آی بولت i bolt ( eye bolt ) چیست؟ از این وسیله و ابزار کوچک جهت چه کاری استفاده می‌ کنند؟ آی بولت نوعی پیچ یک طرفه می‌ باشد که حلقه‌ ای در یک سر آن قرار گرفته است، چون این حلقه به چشم شباهت دارد، بنابراین در زبان انگلیسی به eye bolt نیز نام گذاری شده است. آی بولت ها به صورت پوشش دهی شده با داکرومات، گالوانیزه گرم و تفلون تولید و به بازار عرضه می‌ شود. در این مقاله آی بولت و مشخصات کلی و موارد استفاده آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با آی بولت

بولت‌ ها به انواع مختلفی تقسیم می‌ شوند که با نام آی بولت، جی بولت و غیره آن ها را می‌ شناسیم و هر کدام جهت استفاده در مکان خاصی مناسب هستند. به طور معمول نیز اکثر بولت ها در پروژه‌ های ساخت و ساز کاربرد بیش تری دارند و بسیاری از آن ها در یک انتهای خود به صورت خم می‌ باشند یا حلقه مانند هستند که از آن ها جهت اتصال دادن صفحات زیر ستون به فونداسیون استفاده می‌ کنند. این بولت‌ ها با ایجاد کردن نیروی اصطکاکی یا انبساطی به صورت کاملاً مکانیکی درون مصالح پایه ساختمانی مانند آجر، سنگ و بتن قرار می‌ گیرند و دیگر مواد ساختمانی را به ماده پایه اتصال می‌ دهند. در واقع می‌ توان گفت که این ابزارهای به ظاهر کوچک و ساده بسیار کاربردی هستند و وجود آن ها در صنعت ساخت و ساز ضروری است. بولت ها در سایزها و ابعاد مختلفی تولید می‌ شوند و بسته به نوع کاربرد می‌ توانیم اندازه مناسب بولت را انتخاب کنیم.

در مقدمه گفتیم که آی بولت در واقع نوعی پیچ است که در یک انتهای آن حلقه‌ ای قرار دارد، چون شباهت زیادی به حالت چشم دارد به آن آی بولت چشمی هم می‌ گویند. قسمتی که دارای حلقه است به طناب یا نوار و یا حتی زنجیر اتصال پیدا می‌ کند و از آن جهت جا به جا کردن اجسام استفاده می‌ شود. این نوع بولت ها با پوشش دهی تفلون، داکرومات و گالوانیزه گرم عرضه می‌ شوند و هر کدام از آن ها برای کارهای خاص و ویژه‌ ای کاربردی هستند.

بدنه بولت از جنس میلگرد می‌ باشد و در پروژه‌ هایی مانند صنعت و ساخت و ساز برای ایجاد کردن اتصال بین فونداسیون و صفحات زیر ستون کاربرد بسیار گسترده‌ ای دارد. بولت‌ ها با طول‌ های متفاوتی تولید می‌ شوند و معمولاً انتهای آن ها جهت درگیری بیش تر به صورت خم می‌ باشد.

از کاربردهای بسیار مهم انواع بولت ها از جمله آی بولت می‌ توان موارد زیر را نام برد:

  1. استفاده کردن در پروژه‌ های ساخت و ساز جهت ایجاد کردن صفحات پایه اتصال
  2. از رول بولت ها در تاسیسات و مخازن جهت اتصال دادن مخازن به زمین استفاده می‌ کنند.
  3. در دکل‌ های برقی و صنعت برق جهت اتصال دادن ساپورت‌ ها و کلمپ‌ ها به قسمت دکل نیز بولت ها کاربرد دارند.
  4. رول بولت ها جهت اتصال دادن ریل و گارد ریل کاربرد بیش تری دارند که البته نحوه انتخاب آن ها به نوع ریل بستگی دارد.

آشنایی با بولت چشمی

مراحل کاشت بولت

بولت ها را طبق سه مرحله زیر در مکان مورد نظر استفاده می‌ کنند:

مرحله اول؛ در مرحله اول حفره و سوراخ در محل کاشت بولت ایجاد می‌ شود.

مرحله دوم؛ در این مرحله هر نوع بولتی را که متناسب با کار انتخاب کرده‌ ایم در محل حفره جای گذاری کرده و به درستی آن را به مکان مورد نظر اتصال می‌ دهیم.

مرحله سوم؛ ای بولت را باید در جهت عقربه‌ های ساعت بگردانیم و سپس آن را به مکان مورد نظر متصل کنیم.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله آی بولت را معرفی کردیم. گفتیم که آی بولت یکی از انواع بولت های پرکاربرد است که یک طرف آن حلقه دارد و چون شبیه به چشم می‌ باشد به آن بولت چشمی هم می‌ گویند و طناب یا زنجیر به قسمت حلقه تو خالی بولت اتصال پیدا می‌ کند. از این نوع بولت‌ ها در مکان‌ های مختلفی از جمله پروژه‌ های ساخت و ساز استفاده می‌ کنند. جهت آشنایی بیش تر با انواع بولت‌ ها، موارد استفاده آن ها، ویژگی‌ ها و مشخصات هر کدام و غیره به سایت عمران تکنیک مراجعه کنید.

محصولات مرتبط:

انکر بولت

مهارکش مهاربند

فهرست مطالب